ICT-plannen voor 2012

Ik ben wiskundedocent. Ik geef op dit moment wiskunde aan 109 leerlingen van het HML in klas 2, 3 en 4. Dat zijn leerlingen VMBO, HAVO en VWO. Een docent die les geeft? Dat is niet heel erg bijzonder, maar dat is wat ik doe.

Als mens (maar ook als docent) heb ik wel iets met ICT. Ik heb in mijn carričre van alles gedaan met ICT. Van systeembeheerder tot eindredacteur van Stepnet, van webmaster tot ELO-beheerder en van community manager kennisnet tot docent ICT op de lerarenopleiding. Allemaal leuk, maar allemaal voltooid verleden tijd. De restanten en de producten van al die activiteiten staan voor een deel op een aantal websites.

  • wiswijzer.nl
  • wisfaq.nl
  • wiskundeleraar.nl

 

Daarnaast schrijf ik op mijn weblog, ik Twitter, ik verzamel artikelen, ik verzamel hyperlinks in Delicious en nog zo wat…


Wat moet je er mee?

Wiswijzer
Op wiswijzer.nl staat nog ’t een en ’t ander aan oude rommel. ICT, wiskunde, software, muziek, tekeningen, foto’s, mijn weekverslagen van het HML en nog zo wat. Voorlopig laat ik wiswijzer.nl voor wat het is. Het is dan meer een archeologische vondst dan een website, maar vooruit maar. Voor de rest vooral voor persoonlijk gebruik.

Wiskundeleraar
Ik ga proberen om wiskundeleraar.nl wat meer in te zetten voor mijn eigen onderwijs. Er zijn verschillende werkruimten die ik zelf gebruik, zoals DWO, VMO, ICT-klankbordgroep, rekentoets… Daarnaast zijn er voor 2a/2b, 2E en HAVO 4 aparte werkruimten. In een werkruimte kunnen leerlingen dan alle informatie vinden: samenvattingen, proeven en uitwerkingen, extra lesmateriaal, uitleg, opdrachten, presentaties, forum, …

Een nieuwe functionaliteit is WisKast. Dat moet een verzameling wiskunde-activiteiten worden. Inhoudelijk maar ik in logistieke zin moet het een handige applicatie worden voor het aansturen, administreren en beoordelen van allerlei extra activiteiten van leerlingen naast het normale programma/boek.

WisFaq
WisFaq kan op de manier waarop het nu gaat nog wel een tijdje mee. Er is veel over te zeggen, maar dat doe ik dan een andere keer.

Weblog
Mijn weblog is een soort van centrale plek waar ik ‘af en toe’ dingen samenvat, dingen van me af schrijf, soms op ideeën kom. ’t Is ook een soort dagboek over de dagelijkse beslommeringen, diepe gedachten (zelden) en het uiten van frustraties (talrijk).

Twitter
Ik twitter via @wiswijzer2. Ik volg ongeveer 122 mensen/instanties en ik word door zo’n 129 anderen gevolgd. Het is voor mij de manier om te weten waar iedereen zo mee bezig is, waar iets te beleven valt en een heleboel onzin. Ik gebruik Twitter om snel en kort dingen te roepen die zo in me opkomen, roep iets over dingen die ik tegen kom, verwijs naar mijn weblog of pagina’s op mijn website, nieuwe ideetjes, … Noem maar op.

Sinds kort heb ik ook een aantal leerlingen uit de tweede en derde klas in mijn ‘timeline’. Ik kan me voorstellen dat docenten dat niet willen. Het heeft een hoop ‘tienergehalte’ zullen we maar zeggen. De helft van de tijd weet ik niet eens waar het over gaat, maar ik vind het leuk. Het geeft toch wel een beetje een idee waar leerlingen zo mee bezig zijn, de taal die ze gebruiken en een hoop andere dingen. Ik moet er meestal wel om lachen. Als je bij elke vermelding van kanker, tyfus, tering of een willekeurige andere ziekte in de stress geraakt dan moet je dat niet doen. In principe volg ik alleen leerlingen nadat ze mij volgen.

Andere activiteiten
Daarnaast gebruik ik Facebook voornamelijk voor oud-studenten. Daar is het principe hetzelfde. Ik voeg ze toe nadat ze mij hebben toegevoegd. Dat is ook leuk. Op die manier houd je toch nog een beetje contact.


 
Meer informatie en de rest van mijn ICT-activiteiten kan je vinden op:

©2004-2020 W.v.Ravenstein