q7423img1.gifIk geloof niet in generieke oplossingen. Ik vraag me steeds af over welk onderwijs iemand het heeft als hij/zij praat over 'het onderwijs' of 'vernieuwing van het onderwijs'. Welk onderwijs? Basisonderwijs? Voortgezet onderwijs? Hoger onderwijs?

Als je praat over voortgezet onderwijs over welk onderwijs hebben we dan eigenlijk? Over vwo, havo, vmbo? Welke klassen? Klas 1? Of klas 6?

Over welke vakken hebben we 't dan? Gaat het over geschiedenis, Engels, wiskunde? Als ik wil onderzoeken wat ik met 'ICT en onderwijs' aan moet in het onderwijs waar ik nu deel van uitmaak dan gaat het vooral over wiskunde. Maar dat zegt dan niet veel over de rest, maar als alles altijd en overal anders is waarom zou dan iedereen dan hetzelfde moeten doen?


Conclusie: het probleem van  onderwijsveranderingen, bijvoorbeeld de integratie van ICT in het onderwijs, is met al die verschillende soorten onderwijs en al die verschillende niveaus en al die verschillende vakken een complex probleem waarvoor geen generieke oplossingen bestaan.