Deze keer draait alles om de vraag:
  • Waar hebben leerlingen wiskunde eigenlijk voor nodig?

De meest voor de handliggende reden is dat leerlingen wiskunde nodig hebben voor hun vervolgonderwijs. Opleidingen kunnen verschillende eisen stellen t.a.v. het profiel en het soort wiskunde. Ik krijg soms wel de indruk dat de veranderingen in het wiskunde-onderwijs door hogescholen niet helemaal gevolgd worden. Er is al geruime tijd sprake van aansluitingsproblemen.

Een ander soort van overweging is dat als leerlingen niet vroeg genoeg met wiskunde beginnen ze dat nooit 'echt' meer goed inhalen. Als we vooruit willen in de wiskunde dan moeten leerlingen goed voorbereid aan een wiskundestudie kunnen beginnen. Anders schiet het niet op...

"Met onderwijs gericht op het ontwikkelen van vaardigheid en inzicht in wiskunde moet al op jonge leeftijd een begin worden gemaakt. Er zal in de onderbouw mee begonnen moeten worden wil het onderwijs in de bovenbouw doeltreffend zijn."
bron

Uit het verslag van de bijeenkomst 'VO-HO aansluiting wiskunde 23 april 2007' een 'wensenlijstje' wat studenten wiskunde zouden moeten beheersen:

  1. redeneren
  2. notaties kunnen lezen en schrijven
  3. gevoel voor abstractie
  4. een bepaalde werk- en studiehouding
Dat zijn allemaal 'dingen' waar kennelijk het huidige wiskunde-onderwijs maar beperkt aan bijdraagt. Dat moet beter kunnen, zou je denken...

De meeste leerlingen gaan geen wiskunde studeren. Toch is wiskunde (in welke vorm dan ook) voor opleidingen van belang, maar 't zou geen struikelblok mogen zijn. Je zou denken dat intensief overleg tussen VO en hoger onderwijs tot iets moois zou moeten kunnen leiden. Maar misschien ben ik wel te optimistisch...:-)

Aan de andere kant zou ik niet weten waarom je geen wiskunde zou doen, gewoon voor de wiskunde zelf. Het is tenslotte niet zo maar iets... en ik vind het leuk...:-))