Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




Extra opgave over klassenindeling

Bij een steekproef van 5000 vrouwen werd de voetlengte gemeten.

q10851img1.gif

Een bedrijf maakt schoenen voor vrouwen met een voetlengte die hoogstens 3 cm afwijkt van de gemiddelde voetlengte van 24 cm. Hoeveel procent van de vrouwen valt binnen de doelgroep van het bedrijf? 

Uitwerking

We kijken eerst naar de  klassenverdeling in intervalnotatie. Je kunt dan beter het klassenmidden en de klassegrenzen zien.

 Voetlengte   Frequentie 
[19,5;21,5> 54
[21,5;23,5> 1282
[23,5;25,5> 3065
[25,5;27,5> 578
[27,5;29,5> 21

q10851img3.gif

Het gaat nu om de lengten van 21 tot 27. Het gaat dus over $\frac{1}{4}$-deel van de eerste klasse, de tweede, de derde en $\frac{3}{4}$-deel van de vierde klasse. Het totale aantal is $\frac{1}{4}$·54+1282+3065+$\frac{3}{4}$·578=4794 en als percentage isdat $\frac{4794}{5000}$·100%$\approx$95,9%. Conclusie: ongeveer 95,9% valt binnen de doelgroep.

©2004-2024 W.v.Ravenstein