Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




8. Samenvatting

  1. Tijdens de werkcollege's is er gewoon niet genoeg tijd om alle opgaven te bespreken. Dankzij de website kan je je bezig houden met de belangrijke zaken. Alle details, administratieve zaken en andere 'domme dingen' regel je via de website. Dat maakt het lesgeven een stuk aangenamer...

  2. Het principe 'alles is altijd terug te vinden in de werkruimte' maakt het mogelijk voor studenten om tijdens het werkcollege vooral mee te doen en mee te denken. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over het maken van aantekeningen en kunnen zonder probleem een keer een bijeenkomst missen. Daarnaast geeft het behandelen van een aantal kernopgaven voldoende ruimte om ons extra te verdiepen in een aantal bijzonder onderwerpen uit de statistiek en kansrekening. Resultaat: meer begrip (hoop ik), een ontspannen sfeer (je kunt het altijd nalezen op teletekst) en meer uitdaging.

  3. Een website is een verzamelpunt van leerobjecten. Dat kunnen opgaven zijn, artikelen, stukjes theorie, uitwerkingen, proeftoetsen, hyperlinks naar relevante websites, applets, e.d. Doordat studeer- en ontwikkelomgeving zo nauw verbonden zijn beschik je, als docent, dan altijd over actuele en betrouwbare inhouden om de cursussen snel en doeltreffend te blijven actualiseren, te verbeteren en te gebruiken.

  4. Je kan een website ook gebruiken om heel gericht individuele feedback te geven op het werk van studenten. Het is, ondanks dat ’t veel tijd kost toch heel zinnig om daar mee te experimenteren. Zoiets lijkt me ook heel toepasbaar in het voortgezet onderwijs en taakgerichte vormen van elektronisch leren.

  5. Met inzet van de website kan je voor verschillende soorten studenten verschillende leerroutes aanbieden met (in essentie) dezelfde leerdoelen. Je moet daarbij rekening houden met de praktijk. Het daadwerkelijk uitvoeren van lesideeën in je eigen klas verdient voor duale studenten en zij-instromers natuurlijk verreweg de voorkeur. Het is niet eenvoudig, maar er is op dit 'terrein' wel heel veel te ontdekken, uit te proberen en te winnen...

  6. Op de website probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen die voor studenten interessant is. Dit betreft voornamelijk zaken rondom de wiskundevakken. Actueel, vakken, roosters, boekenlijst, studiegids, readers, emailadressen en nog veel meer.

  7. Wiskundeleraar.nl is meer dan een website. Het is een webapplicatie waarbij gebruikers zich kunnen aanmelden, inloggen, zich kunnen opgeven voor een werkruimte. Docenten kunnen daarnaast hun werkruimten zonder enige kennis van HTML, ASP of wat dan ook naar eigen inzicht inrichten.

25 maart 2008

©2004-2024 W.v.Ravenstein