©2012 wiskundeleraar.nl

4. Community-manager Kennisnet voor wiskunde

Ik ben nog een tijdje community-manager geweest voor wiskunde van Kennisnet. Ik weet niet precies wat ik allemaal deed, maar de community bestond op een bepaald moment uit zo'n 200 leden. Naast de adminitratieve taken, nieuwsbrieven, e.d. was (geloof ik) de kernactiviteit het vullen van vakwijzer.

q5866img1.gifVakwijzer was een soort bak met gemetadateerde hyperlinks. De bedoeling was dat de leden van de community dat zouden vullen. Daarvoor werden dan bijeenkomsten georganiseerd en de bijdragers werden daar ook min of meer voor betaald. Ik moest dan die dingen accorderen met het doel dat er uiteindelijk een grote verzameling interessante en nuttige hyperlinks voor wiskunde zouden ontstaan. Dankzij de metadatering zou je die dan ook nog terug moeten kunnen vinden. Zoiets...

Dat is toen wel aardig gelukt geloof ik. Vakwijzer is later overgegaan in Davindi. In Davindi kan je veel van die 'oude meuk' terug vinden. Maar ook bij bibliotheken bijvoorbeeld en zelfs in Wikiwijs...

Toen (en nog steeds) vond ik dat metadateren eigenlijk nogal zinloos. Niet alleen omdat het niet echt werkt maar vooral omdat de meeste mensen gewoon zoeken met google. Dat werkt zelfs gewoon veel beter! Dus waarom zou je gaan investeren in iets wat toch niks wordt?

Bovendien zal er toch een keer iemand iets moeten maken. Je kunt wel willen verwijzen naar interessante leerobjecten maar dan moeten die er wel zijn. Die zullen dus wel door iemand op Internet gezet moeten worden... Die content komt (denk ik) niet spontaan uit de lucht vallen...

Uiteindelijk is het niks geworden met die wiskunde-community van kennisnet... behalve dan dat ik naar aanleiding van de deelname aan het landelijk overleg van de wiskundewebmasters gestart ben met het ontwikkelen en modereren van WisFaq. Daar over later meer!

Opbrengsten

  • Je kunt 15 of 200 mensen bij elkaar zetten en roepen 'jullie zijn een community', maar zo werkt dat niet.
  • Als je iets doet en je ziet dat het niet werkt houd er dan mee op.
  • Het metadateren is een achterhaald concept. De werkelijkheid gaat sneller dan het tempo waar in je het metadateren kan bijhouden. De meerwaarde is dan ook niet erg helder.
  • Het gaat niet om het vinden van content maar om het creëren er van. Informatie is nog geen kennis. Kennis is nog geen wijsheid.
  • Als je dingen niet kan vinden dan zijn er twee mogelijkheden:
    • Je kunt niet zoeken (maar dat kan je leren!)
    • Het is er niet... en dan hoef je ook niet te zoeken.
  • Als docenten gratis lesmateriaal op Internet zetten dan kan het niet zo zijn dat anderen geld verdienen aan het rondpompen van dat materiaal.

Volgende Vorige
Terug Home
Login View