Inleiding

ongeschiktBij wiskundelessen gebruik je meestal schoolboeken. Een beetje docent maakt bij dat boek al snel aanvullend materiaal: extra uitleg, extra oefeningen, ICT-activiteiten,... noem het maar op. Lang geleden ben ik begonnen 'die dingen' op Internet te zetten. Op wiswijzer kan je daar nog van alles van vinden. Een overzichtje, samenvattingen, ideeën voor werkstukken, doe-dingen voor projectdagen, software om sommen te oefenen,... noem het maar op.

Naast mijn normale werkzaamheden als wiskundedocent heb ik van alles gedaan: systeembeheerder, auteur en webmaster van Netwerk, community-manager van wiskunde voor kennisnet, ELO-beheerder van Natschool, docent ICT voor de eerstejaars van de lerarenopleiding, maker en beheerder van WisFaq, eindredacteur van Stepnet, ...

De meeste van die nevenactiviteiten zijn al lang en breed verleden tijd. 't Was leuk en leerzaam, maar je moet natuurlijk gewoon verder en niet blijven hangen in 'dingen' die er niet meer zijn of dingen die maar niet willen 'opstijgen'. Een gemeenschappelijk en terugkerend thema bij die ICT-activiteiten hebben te maken met content. Het gaat eigenlijk steeds om inhoud. Je kunt nog zulke leuke dingen bedenken, maar zonder inhoud wordt het niets!

Je zou denken dat 15 jaar ervaring in het faciliteren, arrangeren en creëren van digitaal lesmateriaal iets moet hebben opgeleverd!? Maar of dat zo is moet nog blijken!?

©2004-2017 W.v.Ravenstein