1. Frequenties


Voorbeeld

leeftijd

aantal levendgeboren naar leeftijd van de moeder

15-19

3258

20-24

25988

25-29

76315

30-34

68923

35-39

20438

40-44

2778

45-49

265

  • Teken een somfrequentiepolygoon met relatieve frequenties.

Uitwerking

Omdat er staat 'teken..' wil ik een tabel maken met daarin de relatieve somfrequenties bij deze tabel. Dit kan natuurlijk prima met de GR. In L1 zet ik de klassemiddens van de leeftijd en in L2 dan de absolute frequenties. Nu moet het toch mogelijk zijn om in L3 de relatieve frequenties te laten berekenen en in L4 dan de relatieve somfrequenties.

  1. Met seq(X,X,17.5,47.5,5)[STO>]L1 zet ik eerst de klassemiddens maar 's in L1 (te lui om ze in te tikken).
  2. Dan voer ik in L2 de frequenties in.. met de hand....
  3. Nu kan ik in L3 met Round(L2/sum(L2)*100,0) een lijstje relatieve frequenties maken, afgerond op hele procenten.
  4. In L4 maak ik dan tenslotte de somfrequentie met cumSum(L3).

..en klaar is Klara! Hieronder zie je nog 't een en ander in schermpjes weergegeven.

q1966img1.gif

Ik kan nu zelfs met de GR het somfrequentiepolygoon met relatieve frequenties plotten.

q1966img2.gif

Bij een klassenindeling neem je altijd het klassemidden als 'meetwaarde'. Bij leeftijd werkt dat anders dan bij bijvoorbeeld gewicht of lengte. Voor een somfrequentiepolygoon gebruik je echter altijd de rechter klassegrens. Bij statistiek 1-3 komen daar nog uitgebreid op terug. Maar zo'n plotje van de GR lijkt natuurlijk nergens op! Nee, onderstaande grafiek is mooier:

q1966img5.gif


STAT & LIST
Bij statistiek werk je dus veel met lijsten. Hieronder zie je nog maar 's een keer een overzichtje van de opties onder [STAT] en [LIST].

q1966img3.gif

q1966img4.gif


Opgave 1

Van een partij van 50 zakken met aardappelen heeft men het gewicht bepaald. Hieronder zie je de frequentietabel:

Gewicht in kg Frequentie
1,0 9
1,1 21
1,2 14
1,3 5
1,4 1

  • Teken het somfrequentiepolygoon met relatieve frequenties.