Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




Hoofdrekenen uitgewerkt

$
\frac{3}{{125}} = 0,...
$
teller en noemer keer 8 geeft $\frac{24}{1000}$=$0,024$
$
f 18,76 + f 7,69 = ...
$
76+69=75+70=145
18+7=25
$f$26,45
$
28 \times 49 =
$
28x50=14x100=1400
1400-28=1372
$
72 \times 12\frac{1}{2} =
$
9x100=900
$
43 \times 17 + 57 \times 17 =
$
100x17=1700
$
99\%\,\,van\,\,f 475 =
$
$f$475 - $f$4,75 = $f$470,25
$17$ rijksdaalders + $12$ kwartjes = $f$... 16 x $f$2,50 = $f$40
12 kwartjes is $f$3
$f$3+ $f$2,50 = $f$5,50
Dat is samen $f$45,50
$
37\frac{1}{2}\% \,\,van\,\,f7,76 = f...
$
Dat is $\frac{3}{8}$ van 8·$f$0,97 en dat 3·$f$0,97=$f$2,91
$
125\% \,\,van\,\,f864 = f...
$
Dat is 5 keer een kwart van 864, dus 5 keer 216 = 1080
$
8 \times 33\frac{1}{3} - 2 \times 66\frac{2}{3} =
$

$2\times 66\frac{2}{3}$=$133\frac{1}{3}$

$
10001 - 102 =
$
9999-100=9899
$
88 - ..... + 8 = 70
$
96 - ... =70, dus 26
$
0,375 \times \frac{1}{{125}} = 0,....
$
$\frac{375}{1000}\times\frac{1}{125}$=$0,003$
$
78630 - 8 \times 7863 =
$
dat is 2$\times$7863, dus 15.726
$
\frac{{13 \times 52}}{{169}} =
$
dat is $\frac{52}{13}$=4
$
4:0,125 =
$
teller en noemer keer 8 geeft 32.
$
1\frac{1}{3}:\frac{1}{3} + \frac{1}{3}:1\frac{1}{3} =
$
4+$\frac{1}{4}$=4$\frac{1}{4}$
$
0,3485:17 =
$
34 en 85 zijn deelbaar door 17, dus 0,0205


Het kan ook nog zijn dat het vooral inzicht is in de gedachtengang van de persoon die de sommetjes bedacht heeft. Die zal ook wel een soort van idee hebben wat de handige aanpak is. Maar dat lost het probleem niet op... want waar haalt hij/zij dan die ideeën vandaan?
Je ziet 's pas als je 't door hebt

©2004-2024 W.v.Ravenstein