Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




3. Hoofdstuk 3 - kwadratische problemen

  • Ik weet wat een kwadratische functie is.
  • Ik herken de verschillende notaties voor een functie.
  • Ik kan bij gegeven x de de bijbehorende y-waarde berekenen met een formule van de vorm $y=ax^2+bx+c$.
  • Ik kan controleren of een punt waarvan de coördinaten gegeven zijn op de grafiek van een gegeven functie ligt.
  • Ik weet dat de grafiek van een kwadratische functie een parabool is.
  • Ik ken de begrippen dalparabool en bergparabool.
  • Ik weet dat bij de formule $y=ax^2+bx+c$ de grafiek een dalparabool is als $a\gt0$ en dat de grafiek een bergparabool is als $a\lt0$.
  • Ik kan ontbinden in factoren.
  • Ik kwadratische vergelijkingen oplossen door het rechterlid op 0 te herleiden en het linkerlid te ontbinden in factoren.
  • Ik weet hoe je de coördinaten van de snijpunten van grafieken en met name van parabolen met de  x-as en met de y-as kunt berekenen.
  • Ik herken een kwadratisch verband aan de vorm van de formule $y=a(x-d)(x-e)$ en ik kan uit de formule de coördinaten van de snijpunten met de x-as aflezen.
  • Ik weet dat de grafiek van $y=ax^2+c$ ontstaat uit de grafiek van $y=ax^2$ door een verschuiving over $c$ in verticale richting.
  • Ik weet dat de grafiek van $y=a(x–p)^2$ ontstaat uit de grafiek van $y=ax^2$ door een verschuiving over $p$ in horizontale richting.
  • Ik kan de coördinaten bepalen van de top van de parabool $y=a(x–p)^2+q$.
  • Ik kan de formule $\eqalign{x_{top}=-\frac{b}{2a}}$ gebruiken om de x-coördinaat van de top van een parabool te berekenen.
  • Ik kan de formule $\eqalign{x_{top}=-\frac{b}{2a}}$  gebruiken om in praktische situaties maximale en minimale waarden te berekenen bij kwadratische formules.

Algemene aanwijzingen
  • Denk bij het invullen van een negatieve $x$-waarde aan de haakjes. Ook als je dat met je rekenmachine doet moet je haakjes gebruiken.
  • Probeer bij het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen je verstand te gebruiken. Kies de handigste methode.
  • Het is handig om de mogelijkheden bij de product-som-methode in een tabel te zetten. Je kunt dan snel zien welke getallen je moet gebruiken.
  • Bij (meetkundige) toepassingen van kwadratische vergelijkingen is het vaak de 'bedoeling' om voor een onbekende lengte $x$ te nemen en andere lijnstukken, de omtrek of de oppervlakte dan uit te drukken in $x$.

Website

©2004-2024 W.v.Ravenstein