Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




A. Hoofdstuk 9 - algebraische vaardigheden (B)

  • Ik kan werken met deze merkwaardige producten:
    • $(a+b)(a-b)=a^2-b^2$
    • $(a+b)^2=a^2+2ab+b^2$
    • $(a-b)^2=a^2-2ab+b^2$
  • Ik ken de regels om haakjes weg te werken. Ik kan daarbij gebruik maken van de merkwaardige producten.
  • Ik weet dat bij het herleiden machtsverheffen voor vermenigvuldigen gaat. Denk aan de haakjes.
  • Ik weet hoe je bij formules met breuken de breuken kunt vereenvoudigen, de breuken moet optellen, de breuken kan vermenigvudligen en delen en hoe je breuken kunt vereenvoudigen met behulp van ontbinden.
  • Ik weet dat je machten (met gelijk grondtal) kunt vermenigvuldigen door de exponenten op te tellen.
  • Ik weet hoe je machten kunt delen.
  • Ik weet hoe je machten van machten kunt berekenen.
  • Ik weet hoe je de macht van een product kunt berekenen.
  • Ik ken de regelregels voor machten en ik kan deze rekenregels toepassen.
  • Ik ken verschillende manieren om tweedegraadsvergelijkingen op te lossen:
    • direct oplossen (indien mogelijk)
    • ontbinden in factoren
      • x buiten haakjes halen
      • product-som-methode
    • kwadraatafsplitsen
    • abc-formule
  • Ik kan ook tweedegraads ongelijkheden oplossen. Ik kan daarbij met behulp van de discriminant verschillende situaties onderscheiden.
  • Ik kan wortels herleiden. Ik weet dat gebruikelijk is om bij wortels geen breuken onder het wortelteken te laten staan en ook geen wortels in de noemer te laten staan. Ik begrijp ook waarom dat een handige afspraak is.


Algemene aanwijzingen

  • ...


Website

©2004-2024 W.v.Ravenstein