3. Taal van de wiskunde

Het doel van het wiskundeonderwijs is het leren beheersen van de taal van de wiskunde en het zinvol leren inzetten van de instrumenten van de wiskunde."
Uit "Standpunt van de Resonansgroep wiskunde ten aanzien van de wiskundevoorstellen havo en vwo voor 2007 en later" 13 november 2007

De leerling leert passende wiskundetaal te gebruiken voor het ordenen van het eigen denken en voor uitleg aan anderen en leert de wiskundetaal van anderen te begrijpen.
Taakgroep vernieuwing basisvorming, juni 2004

Voor de tweedegraads lerarenopleiding heb ik ooit een aantal cursussen 'Taal van de wiskunde' gemaakt. In het kader van 'gooi nog 's wat readers in de open haard' zet ik de readers hier maar 's neer:

Maar nu heeft niemand er meer iets aan. Naar de royalities kan ik wel fluiten, denk ik.

Taal van de wiskunde 1
HOOFDSTUK 1 – INLEIDING 3
HOOFDSTUK 2 – GETALLEN EN LETTERS 10
HOOFDSTUK 3 – VERGELIJKINGEN OPLOSSEN 19
HOOFDSTUK 4 – KWADRAATAFSPLITSEN EN DE ABC-FORMULE 28
HOOFDSTUK 5 – WORTELS EN MACHTEN 33
HOOFDSTUK 6 – LOGARITMEN 39
HOOFDSTUK 7 – HET OPLOSSEN VAN VERGELIJKINGEN 44

Taal van de wiskunde 2
HOOFDSTUK 1 - WISKUNDE ALS WETENSCHAP 3
HOOFDSTUK 2 – BEWIJZEN MET VOLLEDIGE INDUCTIE 7
HOOFDSTUK 3 – INLEIDING IN DE GETALTHEORIE 10
HOOFDSTUK 4 – BEWIJZEN 18
HOOFDSTUK 5 – DE GRAFISCHE REKENMACHINE 21
HOOFDSTUK 6 – OVERZICHT VAN DE WISKUNDE 23
HOOFDSTUK 7 – VERZAMELINGEN 25
HOOFDSTUK 8 – WAARHEIDSTABELLEN EN OMKEERBARE STELLINGEN 30
HOOFDSTUK 9 – LOGICA, BEWIJZEN EN VALKUILEN 34

Taal van de wiskunde 3
HOOFDSTUK 1 – EÉN, TWEE, DRIE, ONEINDIG! 3
HOOFDSTUK 2 – FUNCTIES 6
HOOFDSTUK 3 – GONIOMETRISCHE FUNCTIES 9
HOOFDSTUK 4 – LIMIETEN EN DIFFERENTIAALREKENING 13
HOOFDSTUK 5 – BIJZONDER GETALLEN, LETTERS EN SYMBOLEN 16
HOOFDSTUK 6 - WISKUNDETAAL ONTWIKKELEN 19
HOOFDSTUK 7 – WISKUNDE EN WISKUNDEONDERWIJS 27

©2004-2019 W.v.Ravenstein