Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




0. Inleiding

De vraag is natuurlijk altijd hoe kan je je onderwijs beter, leuker en efficienter maken. In de praktijk lijkt bij wiskunde B de werkwijze die we tot nu toe hanteerde niet erg handig. Uitstelgedrag, geen opgaven maken, achter de feiten aanlopen, enz. Dat moet beter kunnen.

Tijdens de donderdagmiddagsessie van donderdag 17 april 2014 kwam het idee naar boven om een experiment te doen in taakgerichte instructie. Hoofdstuk 7 - de afgeleide - HAVO 4 wiskunde B 's een keertje anders doen. Niet 4 weken sommen maken en dan een proef doen, maar de zaak opdelen in 4 delen met instructie, oefenen, proeftoets en deeltoets. De 4 deeltoetsen tellen samen als de proef voor hoofdstuk 7.

De vraag is dan of de resultaten merkbaar beter zijn..

Rooster

  • woensdag - instructie en oefenen - 2 lesuren
  • donderdag - herhalen, restjes en oefeningen uit het boek - 1 lesuur
  • vrijdag - deeltoets - 1 lesuur

Onderwerpen

  1. raaklijnen, toppen en optimaliseren
  2. de productregel
  3. de afgeleide van machtsfuncties
  4. de kettingregel

 Voorbereiden

  • Instructie, oefeningen, proefopgaven en deelproeven maken.
  • Inventariseren van bestaand materiaal, powerpoints, e.d.

 Opgave uit het boek

  • A5, A9, A10, A15, 17, 18 en A23
  • 29, 30 en A31
  • A36, A39, A44, A48 en A49
  • A54, A56, 59, 60 en A64

©2004-2024 W.v.Ravenstein