Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




A. Opzet van de lessen

Uitleg, oefenen en verwerken: (2x40 minuten) 

  • Korte instructie  en uitleg over het onderwerp. Ophalen van de voorkennis, doelen aangeven, voorbeelden, uitleg, verbindingen leggen met de vorige keer... en wat er nog komt.
  • Leerlingen zelf laten proberen.
  • Bespreken van de voorbeelden.
  • Nog meer voorbeelden doen en eventueel herhalen vanaf boven.
  • Taak opgeven. Expliciet aandacht besteden aan de opgaven uit het boek. Welke opgaven moet je maken en waarom. Eventueel een toelichting geven bij moeilijke opgaven. Tips en truuks.
  • Leerlingen gaan aan het werk en raadplegen eventueel de uitwerkingen.
  • Leerlingen stellen vragen, krijgen hulp of helpen elkaar.
  • Einde van de les alles nog even op een rijtje zetten.
  • Les afsluiten.

De toets: (40 minuten)

  • q10559img2.gifToets maken.

Evaluatie: (40 minuten)

  • De toets teruggeven met uitwerkingen en feedback. Bespreken en/of vragen beantwoorden.
  • Doe een korte evaluatie. Wat ging er goed? Wat ging er niet goed? Wat kan beter? Tevreden over het resultaat? Zo niet, wat gaan we daar aan doen?1
  • Eventueel ophalen voorkennis voor de volgende keer.

In het experiment heb ik steeds 2 lesuren uitleg gedaan, een uur oefenen en dan de toets. Dat oefenen lijkt niet erg effectief. Sommige leerlingen maken de opgaven uit het boek niet. Dat is wel noodzakelijk. Daarnaast is er geen tijd om de proef na te bespreken. Ook dat lijkt me een nuttige activiteit.

q10559img1.gif

1 De 'projectbarometer' doe je natuurlijk via de website. Snelle verwerking en een totaal overzicht. Daar kunnen we dan weer lering uit trekken.

©2004-2024 W.v.Ravenstein