Samenvatting


Analyse

  • Wat is de aanleiding voor de cursus?
  • Voor welke leerlingen?
  • Welke voorkennis is nodig?
  • Stel de leerdoelen vast.
  • Welk bronnen heb je nodig?
  • Hoe past de cursus in het (examen-)programma?


Ontwerp

  • Expliciteren van de leerdoelen
  • Welke producten gaan de leerlingen maken?
  • Hoeveel tijd gaan leerlingen aan de opdracht besteden?
  • Wat zijn de beschikbare hulpmiddelen?
  • Wat voor lesmateriaal heb je nodig?
  • Hoe stel je de beoordelingscriteria vast?
  • Welk bronnen ga je gebruiken?


Ontwikkelen

  • De inhoud vaststellen
  • Bedenken en ontwikkelen leerlingactiviteiten
  • Lesmateriaal maken
  • Beschikbaar maken van het lesmateriaal
  • Ga je je werk delen? Met andere docenten? Buiten school?


Uitvoeren

  • Uitrollen van de cursus
  • Uitproberen in de les
  • Handleiding of aanwijzingen voor leerlingen maken


Evalueren

  • Beoordelen van het werk van leerlingen
  • Feedback over de cursus verzamelen
  • Voorstellen voor verbetering van het materlaal en de uitvoering

©2004-2022 W.v.Ravenstein